Yazılım Mühendisliği Örnek Projelendirme
Yazılım müdendisliği örnek projelendirme
YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ ÖRNEK PROJELENDİRME
İÇİNDEKİLER
Tablo1: Proje Bilgi Formu 2
1. Projenin Kapsamı 3
1.1. Projenin Amacı ve Gerekçesi 3
1.2. Proje Fikrini Ortaya Çıkaran İhtiyaçlar 3
1.3. Uygulama 3
2. Proje Planı (Faaliyet – Zaman Çizelgesi) 4
3. Projeyi Gerçekleştirecek Organizasyon Yapısı ve Görev Alacak
Personel 5
4. Önerilen Sistemin Teknik Tanımları, Özel Geliştirme Araç ve
Ortamları 6
5. Proje Standartları, Yöntem ve Metodolojiler 7
5.1. İşlevsellik 7
5.2. Kullanılabilirlik 7
6. Kalite Sağlama Planı 9
7. Ortam Yönetim Planı 9
8. Kaynak Yönetim Planı 10
9. Risk Planı (İdari – Hukuki – Teknik – Mali) 11
10. Eğitim Planı 12
11. Sınama Planı 12
12. Bakım Planı 13
Tablo 1: Proje Bilgi Formu |
||||||
1 |
Projenin Adı: |
Sosyal Medya (Zubscribe) |
||||
2 |
Projenin Numarası: |
000001 |
||||
3 |
Proje Sahibi Kuruluş: |
ÇEKİRDEK BİLGİSAYAR |
||||
4 |
Projeye Genel Bakış: |
Proje, gelişen sosyal medya platformunda tematik konularda paylaşıma olanak sağlar |
||||
|
|
|
||||
5 |
Sektör / Alt Sektör: |
BİLİŞİM / İNTERNET / SOSYAL MEDYA |
||||
6 |
Proje Yeri: |
İSTANBUL |
||||
7 |
Başlama ve Bitiş Yılı: |
2014 ortası – 2014 sonu |
||||
8 |
Finansman Şekli: |
ÖZKAYNAK (BÜTÇE) - KREDİ |
||||
9 |
Projeden Sorumlu Olanlar: |
Adı Soyadı |
Görevi |
Telefon |
Tarih |
İmza |
Ertan BÖLER |
…. |
…. |
….. |
….. |
||
… |
|
|
|
|
||
… |
|
|
|
|
||
… |
|
|
|
|
||
10 |
Onaylayan İdareci: |
Dr. Ali A. |
… |
|
|
|
1. Projenin Kapsamı
1.1. Projenin Amacı ve Gerekçesi:
-
Sosyal medyada çeşitlilik
-
Sosyal medya konu kategorizasyonu
-
İlgi alanına odaklı medya oluşturmak
-
Sosyal medyada şahısların değil, konuların ön planda tutulmasını sağlamak
-
Ülkenin gelişen Dünya düzenine ayak uydurmasında, uluslararası arenada sosyal medya alanında yer almak
1.2. Proje Fikrini Ortaya Çıkaran İhtiyaçlar
-
Sosyal medyanın 1-2 internet sitesi ile eş tutulması
-
Magazinsel medyanın etkilerini ciddi konulardan ayırmak
-
Kişilerin ilgi alanlarını tespitinde etken bir yapı oluşturmak
1.3. Uygulama
-
Web uygulaması ve mobil uygulamalar ile kullanıcılara ulaşmak
-
Ses, fotoğraf, video ve metin ile bunların kombinasyonu şeklindeki paylaşımlar yapılacaktır.
-
Ücretsiz kayıt ve tanınmışlık modeli ile hedefe ulaşılacaktır.
-
Hedefe ulaşıldığı durumda “hedeflenebilir reklamlama” uygulanacaktır.
-
Tüm içerikler kullanıcılar tarafından oluşturulacaktır.
-
Kişiler konulara göre sosyal veya mesleki gruplar oluşturup isterlerse bu grupları şifre ile koruyabileceklerdir.
-
Kişiler kişileri değil ilgilendikleri grupları takip edeceklerdir.
-
Paylaşımlara “katılma” ve “katılmama” ile “re-post” şeklinde görüş bildirilebilinecektir.
Faaliyet |
6 AY |
|||||
1. ay |
2. ay |
3. ay |
4. ay |
5. ay |
6. ay |
|
İhtiyaç / Gereksinim Yönetimi ve Analizi |
|
|
|
|
|
|
Risk Yönetimi |
|
|
|
|
|
|
İhtiyaç / Gereksinim Geliştirme |
|
|
|
|
|
|
Donanım Tespiti |
|
|
|
|
|
|
Yazılım Tespiti |
|
|
|
|
|
|
Ağ Altyapısı İşlemleri |
|
|
|
|
|
|
Sistem Konfigürasyon Yönetimi |
|
|
|
|
|
|
Veri İhtiyacı Sayısallaştırma |
|
|
|
|
|
|
Veri Girişlerinin Yapılması |
|
|
|
|
|
|
Sistem Geçerlemesinin Yapılması |
|
|
|
|
|
|
Sistem Doğrulanmasının Yapılması |
|
|
|
|
|
|
Organizasyonel Eğitimler |
|
|
|
|
|
|
3. Projeyi Gerçekleştirecek Organizasyon Yapısı ve Görev Alacak Personel
-
Proje Müdürü: Stratejik seviye yönetim birimi olarak görev yapacaktır.
-
Hukukçu: Yürütülen projenin hukuksal altyapısının oluşumunu sağlayacaktır. Ayrıca yürütme aşamasında doğacak hukuksal sorunların çözmekle yükümlü olacaktır.
-
Bilgi Güvenliği Uzmanı: Kurumun bilgi güvenliğini sağlayacak tedbirleri, politikaları ve ihtiyaçları işleyen durum ve acil durumlar için geliştirmekten ve uygulamadan sorumlu olacaktır. Bu sorumluluk için gerekli olan teknik alt yapının kurulmasından sorumludur.
-
Uygulama ve Yazım Geliştirme Uzmanı: İhtiyaç duyulan yazılımların hazırlanmasından ve kurulmasından, hazır alınacak yazılımlara ait teknik özelliklerin belirlenmesinden ve alternatiflerin değerlendirilmesinden sorumlu olacaktır.
-
Performans Test ve Kalite Uzmanı: Organizasyon süreçlerinin güçlü ve zayıf yönlerinin belirlenip iyileştirilmesinden sorumlu olacaktır.
-
Sistem Kurulumu ve Yönetimi Uzmanı: Kurulacak sistemler için araştırma yapmak, kullanılan sistemlerin yenilenmesi için teknolojiyi takip etmek, bu sistemlerin mali analizlerini yapmak ve bu sistemleri teknik olarak yönetmekten sorumludur.
-
Bilgi İşlem Uzmanı: Kullanıcıya, hizmeti sunana ve diğer birimlere teknik ve idari yardım sağlayacaklardır.
-
Operasyon Süreç Yönetimi Uzmanı: İç ve dış her türlü bilişim projelerinin yönetiminden, tüm birimlerin operasyonlarının yönetim ve standardizasyonu ile sistem süreçlerinin standardizasyonundan sorumludur.
-
Ağ ve İletişim Uzmanı: Ağ altyapısının işletilmesi, kurulması, güvenliği ve yenilenmesiyle yükümlüdür.
4. Önerilen Sistemin Teknik Tanımları, Özel geliştirme Araç ve Ortamları
Tablo 4.1: Donanım |
||
Donanım Türü |
Teknik Özellikler |
Kullanım Amacı |
Sunucu |
CentOS 5+ Intel(R) Xeon(R) CPU X5650 @ 2.67GHz |
Veri Paylaşımını Sağlamak |
Masaüstü Kişisel Bilgisayar |
Intel I7, Windows 8 Ultimate |
Verilere Erişim |
Dizüstü Kişisel Bilgisayar |
Intel I5, Windows 8 Ultimate |
Verilere Erişim |
Yazıcı |
Deskjet, Mürekkepli ve Lazer + Tarayıcı |
Çıktı Almak |
Diğer |
Projeksiyon, Depolama Birimi, Güç Kaynağı |
Yardımcı Donanım |
|
||
Tablo 4.2: Güvenlik |
||
Güvenlik Yazılımı-Donanımı |
Teknik Özellikler |
Kullanım Amacı |
cPanel |
Online Erişim ve Kontrol |
Sunucu Yönetimi |
Mod Security |
Gelişmiş Güvenlik |
İç sunucu güvenliği |
CiscoGuard |
Gelişmiş Trafik Koruma |
Dos/Ddos/Flood Koruma |
Iptables |
Trafik Filtreleme |
Flood/spam koruma |
|
||
Tablo 4.3: Ağ Altyapısı |
||
Ağ Ekipmanı ve Kablolama |
Teknik Özellikler |
Kullanım Amacı |
Router |
Kablolu, Kablosuz, Security |
Yöneltici |
Switch |
8-16-24-48 Portlu |
Anahtar |
Hub |
8-16-24 Girişli |
Dağıtıcı |
Modem |
Kablolu, Kablosuz |
İnternet Sağlayıcı |
Yapısal Kablolama |
300 metrelik rulolar |
Veri İletici |
Metroethernet |
100 Mbit Hız |
İnternet Sağlayıcı |
|
|
|
Tablo 4.4: Yazılım Tablo |
||
Yazılım Adı |
Lisans Türü |
Kullanım Amacı |
İşletim Sistemi Lisansları |
FREE |
Bilgisayar Yöneticisi |
cPanel |
OEM |
Sunucu yönetimi |
Litespeed |
OEM |
Webserver |
Diğer Yazılım Lisansları |
OEM |
Çeşitli amaçlara yönelik |
Kurulum ve Entegrasyon |
OEM |
Sistem Kurulumu |
Diğer |
------ |
Çeşitli Paket Programlar |
5. Proje Standartları, Yöntem ve Metodolojiler
-
Sosyal Medya arayüzü (web sayfası arayüzü, erişim yöntemi arayüzü, yazılım uygulama arabirimi).
-
Mobil uygulama arayüzü (Android/IOS platformunda geliştirilmiş arayüz)
-
Proje websayfası Unix tabanlı işletim sisteminde ve mobil uygulaması ise Android ve IOS üzerinde çalışacaktır.
-
Web uygulaması PHP script dili ile MySql veritabanı kullanılarak yapılacaktır.
-
Mobil uygumalası crossbrowser bir kütüphane olan Apache Cordova (PhoneGap) üzerinde HTML5, Java ve Javascript olarak geliştirilecektir.
-
Web uygulaması yazılım geliştirme platformu olarak Adobe Dreamweaver ve mobil uygulama geliştirmesi için Eclipse kullanılacaktır.
-
Veritabanı MySql olarak tasarlanacak ve mobil uygulamalar ile iletişim için ek bir webservis yapılacaktır.
5.1 İşlevsellik
-
-
Kişi ilgi alanına göre takip edebileceği gruplarda arama yapabilecektir.
-
İsterse kendi özel grubunu oluşturabilecektir.
-
Oluşturulan gruplara isim, resim, kısa bir açıklama ve istenirse şifre eklenebilecektir.
-
Şifreli grupları sadece şifreye sahip olanlar takip edebilecektir.
-
Kullanıcılar kullanıcıları değil, oluşturulan grupları takip edeceklerdir.
-
Gruplarda resim, yazı, video ve ses dosyaları paylaşılabilecek ve takip edenler tarafından bu medyalar görüntülenebilinecektir.
-
Kullanıcılar email adresleri ve şifreleri ile kayıt olabilecek ve ya diğer sosyal medya giriş API’leri aracılığıyla kayıt olabileceklerdir.
-
Kişi, takip ettiği gruplara paylaşımda bulunabilecek veya paylaşımlara “katılıyorum”, “katılmıyorum” ve “re-post” şeklinde beyan bildirebilecektir.
-
5.2. Kullanılabilirlik
-
Kullanılabilirliği etkileyen genel faktörler bilinmektedir.
-
Kullanılabilirliğini ölçmek için protokol üyelikler yapılıp test edilecektir.
-
Seçilen yazılımın kullanılabilirliğini etkileyen faktörler tespit edilip gerekli çalışmalar yapılmıştır.
-
İyi kullanılabilirlik sağlamak için insan ve mali kaynak sağlanacaktır.
-
Alt optimal kullanılabilirlik durumunda uygulama ve iyileştirme çalışmaları yapılacaktır.
-
Veritabanı yapısı hem web hem de mobil uygulamayı ihtiva edecek düzeyde olmalıdır.
TABLO: ÜYELER
TABLO: GRUPLAR
TABLO: ABONELİKLER (GRUP TAKİPLERİ)
TABLO: PAYLAŞIMLAR
6. Kalite Sağlama Planı
Kalitenin evrensel olarak kabul edilen bir tanımı yoktur. Kullanılan malzemenin yanı sıra bakış açısı ile de farklılık gösterir. Görsel olarak, sunum olarak kullanıcılar tarafından farklı değerlendirilecektir. O nedenle kalite standardı belirlemek oldukça zordur. Kalite kullanılabilirlik ve memnuniyeti etkiler.
Ağırlıklı olarak aşağıdaki kategorilerde kalite sağlanmalıdır.
-
Minimum gereksinimlerin sağlanması
-
Malzemenin okunabilirliği
-
Malzeme Teknik sağlamlığı
Gözden geçirme sürecinin karmaşıklığı, geri besleme, içerik sağlayıcılar ve kaynakların yanı sıra gerekli prosedürler de dikkatle göz önüne alınmalıdır. E-kütüphane veri kaynağı çok büyük olacağı için kütüphaneyi korumak amacıyla gelen bildiriler belli bir güvenlik dahilinde kabul edilecektir.
Sosyal Medyada kullanılan kaynakların ağırlıklı olarak metin olmakla birlikte, video, ses kaydı ve görüntü şeklinde de olabilir.
Dahil Edilmesi Gerekli Kriterler: Kullanıcı özgür paylaşım yapmakta serbesttir.
Okunabilirlik: Metin ne kadar kolay okunup ne kadar kolay anlaşılabiliyorsa o kadar uygundur. Bir metnin okunabilirliğini etkileyen bir dizi faktör vardır: Yazı tipi, boyut, aralık ve düzeni gibi fiziksel faktörler; ön bilgi, okuma yeteneği, motivasyon gibi okuyucu faktörleri; kelime bilgisi, metin yapısı, metin tutarlılığı ve söz dizimi gibi belge faktörleri bulunmaktadır. Belge ve okunabilirlik göz önüne alınarak tablolar, grafikler ve belge içindeki görüntüler iyi organize edilmelidir. Bunlar genellikle ana hat, masa içerikleri, başlıkları, alt başlıkları, indeksler, sözcükler vb.’dir.
Teknik Sağlamlığı: Sunucu uptime (açık olma, erişilebilir olma) durumu en az %99.5 düzeyinde olacak şekilde optimize edilmedilir.
7.Ortam Yönetim Planı
Faaliyet |
Görev Tanımı |
Tahmini Ay |
Ölçümleme ve Analiz |
- İhtiyaç gereksinim Yönetimi ve Analizi - Risk Yönetimi |
6 Ay |
İhtiyaç Gereksinim Geliştirme |
- İş ortamı ve girişimcilik - Ar-ge -Etkin Yönetim |
3 Ay |
Teknik Çözümler |
- Donanım tespiti - Yazılım tespiti - Ağ altyapı işlemleri |
6 Ay |
Sistem Kurulumu |
- Veri sayısallaştırma - Veri girişi yapılması |
2 hafta |
Test |
- Yazılımın test edilmesi - Tasarım belgeleri ve yazılım değişikliği kontrolü |
1 Ay |
Personel Eğitimi |
- Testerlara kısa kullanım bilgisi verilmesi |
1 hafta |
8. Kaynak Yönetim Planı
NO |
HARCAMA TÜRÜ |
PROJE TUTARI |
İLK 3 AY TAHMİNİ HARCAMA |
SON 3 AY TAHMİNİ HARCAMA |
1 |
Etüd Giderleri |
6.000 |
3.000 |
3.000 |
2 |
Danışmanlık Giderleri |
61.000 |
30.000 |
31.000 |
3 |
Yazılım Giderleri |
5.000 |
|
|
3.1 |
Uygulama ve Sistem Yazılımı Giderleri |
6.000 |
|
|
3.1.1 |
İşletim Sistemi Lisansları |
0 |
0 |
0 |
3.1.5 |
Diğer Yazılım Lisansları |
3.000 |
1.500 |
1.500 |
3.1.6 |
Yazılım Güncelleme |
30.000 |
10.000 |
20.000 |
3.1.7 |
Kurulum ve Entegrasyon |
5.000 |
1.000 |
4.000 |
3.1.8 |
Diğer |
20.000 |
10.000 |
10.000 |
3.2 |
Yazılım Geliştirilmesi |
100.000 |
|
|
3.2.1 |
Analiz |
20.000 |
5.000 |
10.000 |
3.2.2 |
Tasarım |
50.000 |
40.000 |
10.000 |
3.2.3 |
Kodlama |
120.000 |
90.000 |
30.000 |
3.2.4 |
Test |
15.000 |
10.000 |
5.000 |
3.2.5 |
Kurulum ve Entegrasyon |
5.000 |
1.000 |
4.000 |
3.2.6 |
Yazılım Güncelleme |
50.000 |
20.000 |
30.000 |
4 |
Donanım |
30.000 |
|
|
4.1 |
Sunucu |
20.000 |
10.000 |
10.000 |
4.2 |
Kişisel Bilgisayar |
10.000 |
10.000 |
|
4.2.1 |
Masaüstü Kişisel Bilgisayar |
5.000 |
4.000 |
1.000 |
4.2.2 |
Dizüstü Kişisel Bilgisayar |
10.000 |
5.000 |
5.000 |
4.2.3 |
Diğer |
80.000 |
60.000 |
20.000 |
4.3 |
Ağ Altyapısı |
5.000 |
|
|
4.3.1 |
Router (yöneltici) |
1.000 |
|